Piața vehiculelor recreaționale din România: situația înmatriculărilor de rulote și autorulote în 2023
Piața vehiculelor recreaționale din România: situația înmatriculărilor de rulote și autorulote în 2023

Piața vehiculelor recreaționale din România: situația înmatriculărilor de rulote și autorulote în 2023

13 februarie 2024
0 Comentarii

Am analizat o serie de informații publice pentru a creiona o scurtă analiză a pieței vehiculelor recreaționale din România. Așadar, vă prezentăm mai jos o situație a înmatriculărilor de rulote și autorulote (noi și second hand) din țara noastră în 2023.

Piața vehiculelor recreaționale din România: situația înmatriculărilor de rulote și autorulote în 2023
Piața vehiculelor recreaționale din România: situația înmatriculărilor de rulote și autorulote în 2023

Fenomenul călătoriilor cu vehicule recreaționale a luat o amploare deosebită în ultimii ani în România. Conform datelor furnizate de către Registrul Auto Român (RAR) și puse la dispoziție de către Asociația Română de Caravaning (ARC), la începutul anului 2023 la noi în țară erau înmatriculate peste 36,000 de rulote și peste 4,000 de autorulote, iar numărul acestora este în continuă creștere.

RVBazar și-a propus să urmărească îndeaproape acest fenomen precum și evoluția de la an la an a pieței vehiculelor recreaționale. Astfel, am analizat informațiile disponibile pe site-ul Direcției Generale Permise de Conducere și înmatriculări (DGPCI) pentru a înțelege cum s-a manifestat piața de rulote și autorulote în România în anul 2023, din punct de vedere al numărului de înmatriculări. 

Astfel, anul trecut au fost înmatriculate un total de 2.316 vehicule recreaționale, dintre care 1.815 rulote și 501 autorulote. Din numărul total de 1.815 rulote înmatriculate, 1.736 (96%) au fost rulote uzate (second hand) și doar 79 au fost rulote noi (4%). Pe de altă parte, dintre cele 501 autorulote înmatriculate anul trecut, 138 au fost vehicule noi (28%) iar 363 vehicule uzate (72%)

Așadar, chiar dacă numărul total al autorulotelor înmatriculate a fost cu mult mai mic decât cel al rulotelor (se păstrează în mare măsură proporția de 4:1 dintre rulote și autorulote raportat la numărul total de vehicule recreaționale existente pe piață), se observă o predilecție a cumpărătorilor din România spre a investi mai mult (procentual) în autorulote noi față de rulote noi. Acest aspect se datorează printre altele dezvoltării susținute din ultimii ani a pieței serviciilor de închirieri autorulote, firmele care activează în acest domeniu fiind interesate de a gestiona preponderent flote de autorulote noi, în garanție, oferind un plus de confort clienților care le închiriază. 

Din punct de vedere al mărcilor de autorulote preferate de români în 2023, cele mai multe au fost construite pe șasie Fiat, Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford și Peugeot. În ceea ce privește producătorii de autorulote (carosierii) preferați, aceștia au fost XGO, Dethleffs, Capron (cu mărcile Carado și Sunlight), Hymer, Benimar și Roller Team, fiecare cu câte peste 10 unități înmatriculate în 2023. 

În ceea ce privește rulotele, mărcile preferate de către români în 2023 au fost Hobby, Bailey, Swift și Knaus (fiecare cu câte peste 100 de unități înmatriculate) precum și Adria, Dethleffs, Elddis, Chateau, Fendt, Beyerland, Lunar și Burstner (fiecare cu câte peste 50 de unități înmatriculate). 

Lunile din an în care au avut loc cele mai multe înmatriculări de vehicule recreaționale (și, implicit, cele mai multe tranzacții de vânzare-cumpărare), au fost din Martie până în Octombrie, când numărul înmatriculărilor a depășit 200 de unități lunar, față de restul anului când media înmatriculărilor a fost de 135 de unități pe lună. Acest fapt nu este deloc surprinzător, deoarece acest interval coincide cu perioada de sezon, perioadă în care rulotismul se manifestă cel mai intens. 

Din punct de vedere al distribuției geografice, județele în care au fost înmatriculate cele mai multe rulote și autorulote în 2023 au fost București (307 unități), Cluj (181), Arad (109), Prahova (107) și Ilfov (91). La polul opus, județele cu cele mai scăzute volume de vehicule recreaționale înmatriculate au fost Tulcea (13), Giurgiu (13), Teleorman (11), Ialomița (11) și Călărași (9). 

Un alt aspect care merită menționat este cel legat de vârsta parcului de vehicule recreaționale din România, raportat la înmatriculările efectuate anul trecut. Astfel, din totalul celor 2.316 de rulote și autorulote înmatriculate în 2023, 320 au fost cu an de fabricație după 2020, 170 între 2010 și 2020, 692 între 2000 și 2010, iar 1.134 de unități (jumătate din total!) cu an de fabricație sub 2000. Așadar, vârsta medie a vehiculelor recreaționale înmatriculate în 2023 a fost de 22 de ani (2001 fiind anul mediu de fabricație), ceea ce sugerează un parc de rulote și autorulote relativ îmbătrânit, cel mai probabil predispus unui grad mare de uzură.

Dacă v-a plăcut acest articol sau dacă îl considerați util, vă invităm să-l distribuiți pe rețelele de socializare, pentru ca și alți iubitori ai rulotismului să beneficieze de informațiile din el. Mulțumim!

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

Articole recente