Clasificarea autorulotelor
Clasificarea autorulotelor

Clasificarea autorulotelor

25 august 2023
0 Comentarii

Din ce în ce mai mulți oameni își doresc să experimenteze călătoria cu autorulota. Unii închiriază (fie o dată, din curiozitate, fie în mod constant), alții cochetează cu ideea de a-și achiziționa una. Primul pas către propria casă mobilă, o vacanță pe roți, să fii „acasă pe drum” și să fii mereu flexibil în planificarea călătoriilor și a vacanțelor.

Acum apar însă și întrebările: ce tipuri de autorulote există și cum o aleg pe cea care mi se potrivește cel mai bine mie și planurilor mele de vacanță? 

Pentru a vă facilita intrarea în lumea autorulotelor, vă vom explica mai jos principalele tipuri de autorulote disponibile pe piață, precum și câteva dintre caracteristicile acestora. 

1. Campervan

Clasificarea autorulotelor

Campervan-ul este un vehicul recreaţional care păstrează în multe privințe caroseria vehiculului de bază (o autoutilitară) și care este transformat la interior în vehicul de camping.

Un campervan are două avantaje decisive: dimensiunile mici (înălțime, lățime și lungime) în comparație cu rulotele semi-integrate, integrate sau cu alcov, precum și adecvarea ei pentru utilizarea de zi cu zi. Poate fi folosit ca vehicul de agrement pentru vacanțe, ieșiri de weekend, tururi de orașe sau înnoptări cu prietenii, dar și ca mașină condusă în mod obișnuit („daily drive”), pentru navetă, cumpărături, etc. De asemenea, în funcție de șasiul pe care a fost conceput, un campervan poate fi utilizat și ca vehicul 4×4, mai ales de către iubitorii de overlanding, ajungand în zone mult mai greu accesibile altor tipuri de autorulote. 

Caracteristicile generale ale unui campervan sunt: autovehicule (șasie) de tipul Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, VW Crafter, etc, Majoritatea modelelor au doar 2 locuri omologate pentru deplasare și dormit, dar pot fi modele cu 3 sau 4 locuri. Au pat transversal sau longitudinal, localizat preponderent în partea posterioară. Au zonă de living cu bucătărie complet dotată și utilată, însă baia poate fi ori la interior (inclusa în celula), ori să lipsească. 

Dintre avantaje, putem menționa: posibilitatea folosirii și în alte scopuri decât cele recreaționale, costuri de întreținere mai mici față de altfel de autorulote, confort sporit în timpul mersului, gardă la sol bună, acces facil în zone mai greu accesibile autorulotelor, viteză de deplasare sporită, aerodinamică bună, existența tuturor spațiilor anexe ca și în cazul autorulotelor.

Ca dezavantaje putem nota: spațiu de mișcare redus la interior, transfer termic mai ridicat decât în cazul celulelor cu pereți tip sandwich (în anotimpul cald, nu este la fel de răcoros ca o autorulotă).

2. Autorulotă Semi-integrată

Clasificarea autorulotelor

La acest tip de autorulotă șasiul unui vehicul cu cabină (o autoutilitară) este combinat cu o caroserie de autorulotă (celula autorulotei), unde cabina originală a vehiculului de bază este păstrată și adăugată ca spațiu de locuit prin rotirea scaunelor șoferului și pasagerului. 

Autorulotele semi-integrate sunt mai mari decat campervan-urile și, prin urmare, în mod natural mai spațioase și mai confortabile decât acestea. Dotate cu un dormitor în spate, o baie fixă ​​- uneori cu duș integrat, alteori cu duș separat, un living care poate fi de obicei transformat într-o zonă de dormit și, în unele cazuri, un pat pliant în față, autorulotele semi-integrate sunt potrivite pentru două persoane precum și pentru familii sau grupuri mai mici.

De asemenea, spre deosebire de campervan-uri, autorulotele semi-integrate au de obicei un garaj (portbagaj) generos, în care pot fi luate cu ușurință echipamente voluminoase.

Caracteristicile generale ale autorulotelor semi-integrate sunt: cu ajutorul scaunelor rotative, zona de living se extinde până la compartimentul motorului; pat matrimonial transversal (sau longitudinal) basculabil deasupra zonei de living (aproximativ 1.9×1.4m – dimensiunile variază de la un producător și / sau un model la altul), înalțime 2.8-2.9 m.

Dintre avantaje menționăm: coeficient aerodinamic mai mic, înălțime mai redusă, precum și consum de carburant mai mic fata de autorulotele cu alcov sau integrate; cabina face parte din zona de living; zona de living este deplasată înspre cabină, oferă mai mult spațiu în zona posterioară; scaunele din cabină sunt rotative; folosirea opțională a patului din living. 

Ca dezavantaje putem nota: înălțime redusă a zonei de living și dificultate în utilizarea acesteia din cauza patului basculabil). 

3. Autorulotă cu Alcov (mansardată)

Clasificarea autorulotelor

Acest tip de autorulotă  are o construcție fixă ​​cu o zonă de dormit deasupra cabinei șoferului, care este de obicei proiectată pentru 2 persoane (pat dublu). Aceasta înseamnă că multe astfel de autorulote pot găzdui până la 6 persoane, motiv pentru care rulotele cu alcov sunt deosebit de populare în rândul familiilor cu copii.

În trecut, termenul de „alcov” se referea la o nișă a unei case, special concepută pentru un pat, sau o cameră mică laterală în care se putea dormi. De obicei acestea nu aveau ferestre și erau atât de mici încât trebuia să intri și să dormi în poziție așezată. Numele și funcția alcovului au rămas aceleași și la autorulote, dar ferestrele, ventilația și o lungime a patului de până la 2 m au devenit standarde.

Caracteristicile generale ale autorulotelor cu alcov sunt: pat matrimonial transversal deasupra cabinei (aproximativ 2×1.5m – dimensiunile variază de la un producător și / sau un model la altul), înălțime între 3.2 și 3.5m, pat în partea din spate a celulei (pot fi paturi suprapuse, pat matrimonial transversal, sau pat matrimonial longitudinal), iar unele modele permit asamblarea unui pat intermediar, în zona centrală a celulei, prin unirea banchetelor cu masa. 

Dintre avantaje, putem menționa: minim 2 zone de dormit complet separate, capacitate de 5, 6 sau 7 locuri de dormit și/ sau de călătorit (în centuri), înălțime mare în zona de living, living spațios, bucătărie și baie spațioase și bine dotate. 

Ca dezavantaje putem nota: instabilitate în condiții de rulare cu vânt puternic, consum de carburant mai mare față de celelalte tipologii din clasele inferioare, înălțime mare (necesită atenție la intrarea în tuneluri, sub poduri, etc.). 

4. Autorulotă Integrată

Clasificarea autorulotelor

În cazul autorulotelor integrate (sau complet integrate), din vehiculul de bază rămân doar șasiul, tabloul de bord, comenzile și alte părți individuale. Cabina nu este folosită. În schimb, partea din față a vehiculului, precum și restul caroseriei, reprezintă o construcție special concepută chiar de către producătorul autorulotei.

Avantajele sunt evidente: cockpitul se poate integra perfect în zona de zi și există o senzație de spațiu mult mai mare. La exterior, autorulotele integrate arată mult mai atractiv, dând senzația de armonie și uniformitate.

Clasa premium a autorulotelor integrate impresionează de obicei prin designul interior de înaltă calitate și o gamă largă de opțiuni de echipare. Confortul este o prioritate de top, iar când vine vorba de spațiu de depozitare, rulotele integrate au un mare avantaj față de autorulotele semi-integrate sau de cele cu alcov.

In functie de producator, majoritatea autorulotelor integrate au un pat frontal rabatabil, astfel incat autorulota este concepută confortabil pentru vacante cu 4 persoane – și, implicit, pentru familii. Autorulote integrate sunt adesea alese de către persoanele care nu vor să renunțe la confort în timpul vacanțelor sau care au planificate călătorii mai lungi.

Caracteristicile generale ale autorulotelor integrate sunt: cu ajutorul scaunelor rotative și a modificării cabinei, zona de living include și compartimentul motor. Pat matrimonial transversal translatabil deasupra bordului (aproximativ 1.9×1.4m). Înălțime de 2.8 – 2.9m. În regim staționar, cu patul frontal activ, devine similară unei autorulote cu alcov. Cabina are aceeași lățime cu a celulei. Cabina este complet personalizată de către producătorul celulei.

Dintre avantaje menționăm: înălțime redusă; cabina face parte din zona de living; zona de living este deplasată spre cabină, oferă mai mult spațiu în zona posterioară; scaunele din cabină sunt rotative; folosirea opțională a patului din living; imagine panoramică în timpul călătoriei și a staționării. 

Ca dezavantaje putem nota: costuri de achiziție mari; coeficient aerodinamic mai mare și consum de carburant mai mare (în comparație cu campervan-urile, autorulotele semi-integrate sau cele cu alcov); costuri ridicate pentru piesele de schimb ale cabinei (în special al parbrizului și geamurilor laterale).

Alte tipuri de autorulote: 

5. Pick-up Camper

Clasificarea autorulotelor

Caracteristicile generale sunt: celulă cu structură din fibră de sticlă, demontabilă, cu alcov, special creată pentru vehicule de teren, utilitare tip Pick-Up.

Avantajele acestui tip de camper sunt: posibilitatea demontării celulei în cazul în care nu este folosită; accesul în zone off-road greu accesibile altor tipuri de autorulote.

Dezavantaje notabile: spații de mișcare în celulă reduse, cost de achiziție mare.

6. Van

Clasificarea autorulotelor

Van-urile (sau mini van-urile, urban van-urile, etc.) sunt autorulote concepute pe autovehicule de tipul VW Transporter, Mercedes Vito, Viano, etc. dar și clase mai mici, precum VW Caddy, Citroen Berlingo, Renault Kangoo etc. Pot avea pat longitudinal în partea posterioară sau pe toată suprafața celulei, iar banchetele din spate sunt rabatabile. De obicei beneficiază și de un cort pe plafon (roof top tent). Acest tip de camper este recomandat în special familiilor tinere, fără copii, sau cu copii mici.

Avantaje: dimensiuni relativ mici, manevrabilitate bună în orașe, posibilitatea folosirii și în alte scopuri, costuri de întreținere mici, confort în timpul mersului, posibilitate de amenajare a unui living sau a unei zone de bucătărie, posibilitatea înălțării plafonului pentru a putea sta în picioare.

Dezavantaje: lipsa băii sau a altor utilități, spații de mișcare reduse la interior,  înălțime mică, exploatare eficientă doar în sezonul cald.

7. Camper de expediție

Clasificarea autorulotelor

Aceste autorulote sunt construite pe șasie de camioane (Iveco, MAN, Mercedes, Unimog, etc.). Presupun o serie de avantaje, precum spații generoase la interior, accesul în zone off-road greu accesibile, dar și dezavantaje: dimensiuni gabaritice mari, manevrabilitate redusă, consum de carburant ridicat, costuri mari de întreținere.

8. Motorhome

Clasificarea autorulotelor

Acestea sunt cele mai mari dintre autorulote, fiind concepute prin modificarea șasielor de camioane sau autocare. Caracteristicile generale sunt: autorulote integrate de dimensiuni mari (peste 8m si 7.5t), cu înălțime de: 3.5-4m, cabina are aceeași lățime cu cea a celulei, cabina este complet personalizată de către producătorul celulei. 

Avantaje: celulă cu spații generoase, anexe de dimensiuni mari similare cu cele casnice.

Dezavantaje: dimensiuni gabaritice mari, manevrabilitate redusă, consum de carburant ridicat, costuri mari de achiziție și întreținere. 

Contributor: rvtravel.eu

Foto: Marian Mocanu

Găsiți aici toate autorulotele de vanzare si de inchiriat disponibile pe www.rvbazar.ro

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

Articole recente